zaterdag 10 januari 2015

Start met Chanelleke

Vorig jaar februari kocht ik bij Stoffig Veghel een mooie Chanelstof. Jammer genoeg is Hennie gestopt met de stoffenwinkel, dat adresje zal ik wel gaan missen. Ze is echter niet gestopt met het verkopen van stoffen, dit gaat nu via een webshop Blij met Stof. En mocht je de stoffen willen voelen, Hennie stuurt tegen verzendkosten gratis stalen stof op!
Nu verder over mijn Chanelstofje, de bedoeling was dat ik voor Zomer 2014 een Chaneljasje zou maken. Echter door ons Ralph Rucci project kwam dit op langere baan. Toen deed ik ook nog mee aan de Modeshow en naaide ik voor de Musical.... Chanelleke kwam in de kast te liggen en kwam er pas vorige week weer eruit. In maart 2014 tekende ik al een patroon voor een jasje met een kleine reverkraagje. Op Pinterest heb ik diverse plaatjes verzameld voor inspiratie. Zo'n ronde halslijn wilde ik niet hebben, dus werd het een reverkraagje, dat deed Chanel ook.
Ook kocht ik een boek over het maken van een Chaneljas: The Couture Cardigan.
Het leek me leuk om het jasje zo ambachtelijk mogen te gaan maken. Al lezende kwam begon ik daar toch aan te twijfelen. Veel naaiwerk met de hand.... In de Ralph Rucci jurk zat ook veel handnaaiwerk. En dat vonden mijn polsen niet leuk.  Op advies van de naai-juf gebruikte ik een vlieseline 485 om de los geweven stof te verstevigen. Op Marktplaats tikte ik een Elna-press op de kop. Ideaal voor het beplakken van de stof met vlieseline ipv met de hand en de strijkbout.
De patroondelen heb ik uit vlieseline gehaald en al puzzelend op de stof gelegd en vast gespeld.
Alles voorzichtig opgepakt en met de Elnapress opgestreken. Geweldig apparaat! Fijne aanwinst :-)
Hier en daar ontstond er een vouwtje en een plooitje, best lastig nog. Een volgende keer doe ik het anders. Dan koop ik wat meer vlieseline en beplak ik de hele stof en leg daarna de patroondelen erop. Dat is vast gemakkelijker!
Alle delen zijn ondertussen ook onder de lockmachine door geweest.
Wordt vervolgt!

5 opmerkingen:

  1. Mooi, veel succes dat gaat je zeker lukken .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie stof, word vast een heel mooi jasje !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Benieuwd naar het resultaat! schoon stofke!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mooi stofje met die kleuren. bij mij ligt zo'n jasje half af. ik heb er na bestudering van onder andere hetzelfde boek ook voor gekozen het niet helemaal op de klassieke manier te maken. ben benieuwd naar jouw werkeijze en resultaat

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je laat weten wat je er van vindt!