zondag 1 februari 2015

Havermout koekjes

Eens wat anders vandaag op mijn blog.....
Niet iets van stof maar iets om op te eten.....
Havermout-banaan koekjes!
Op Pinterest verzamel ik allerlei lekkere en gezonde recepten.
Ook deze koekjes staan erop, maar ik heb ze wel aangepast aan wat ik mag eten.
En ze zijn toch lekker! En dat zonder suiker ;-)

Recept Haver-Banaan Koekjes (8stuks)

  • 1 rijpe banaan
  • 30 gram kokosolie (of roomboter)
  • 1 theelepel vanille extract of merg uit vanillepeul.
  • 45 gr Havermout
  • 5 gr Gepofte Quinoa (als je dit niet hebt kun je dit ook weglaten, neem dan 50 gr Havermout)
  • 1/4 theelepel (keltisch) zout
  • 10 gr Kastanjemeel (of Boekweitmeel of amandelmeel)
  • 15 gr sesamzaad
  • 3 paranoten (of andere noten als walnoot)
  • 60 gr dadels en abrikozen (6 onpitte dadels en 4 abrikozen)

En deze keer deed ik er ook een klein handje vol gedroogde moerbeien doorheen
Het is maar net wat ik allemaal in de la heb....

Oven voorverwarmen op 175 graden
Maal de noten en de moerbeien in een hakmolen.
De dadels en abrikozen snij ik met een groot mes in kleine stukjes
Als je een foodprocesser hebt dan kun je ze daarin fijn malen, met een staafmixer of hakmolen lukte het me niet dus snij ik het gewoon klein.
Doe alle droge ingrediënten bij elkaar.
Smelt de kokosolie.
Prak de banaan,  doe de gesmolten olie erbij. Door elkaar roeren vervolgens doe je de droge ingrediënten erbij en prak het goed door elkaar.

Leg een vel bakpapier op de bakplaat en pak een kookring of koekjesuitstekers. Deze vul je deze met een beetje van het koekjes mengsel, druk het aan. Kookring optillen en nogmaals herhalen tot het mengsel op is.
Bak de koekjes 20 a 25 min in de oven
Laat afkoelen op een rooster en bewaar de koekjes in een luchtdichte doos (een week houdbaar)
En vervolgens elke dag genieten van zo'n lekker koekje bij de thee....



3 opmerkingen:

  1. Ziet er heerlijk uit, die wil ik later ook eens uitproberen.
    Ik heb de bananenpannenkoeken ontdekt.....lekker en heel simpel. :) (eventueel een paar schijfjes fruit meebakken)
    1 banaan en 1 à 2 eieren in de hakmolenvan de staafmixer, beetje kaneel toevoegen en bakken maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. klinkt lekker! Wat een goed idee om zo'n ring ervoor te gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die gaan op mijn to do lijstje, dank voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je laat weten wat je er van vindt!