donderdag 18 mei 2017

Brooke jurk

Deze maand mocht ik van het Sancho forum een jurk patroon evalueren. Dit is een elke maand terugkerend onderdeel in samenwerking met naaipatronen.nl, waarvoor je je kunt inschrijven. Nu werden er testers voor een dames jurk gevraagd. Dat leek me leuk en had mij opgegeven.

Wat een verrassing  dat ik ingeloot was! En helemaal toen de post binnenkwam met het patroon.
Het bleek een Vintage Look geïnspireerde jurk te zijn van Rosie & Me. Helemaal te gek!
Het is een Nederlandse patroon ontwerpster.  De patronen worden in het Engels en Nederlands uitgegeven. In het Nederlands verkrijgbaar bij Naaipatronen.nl 
Het patroon zat in een boekje op A5 formaat met daarin een werkbeschrijving. Een lekker hip en aantrekkelijk uiterlijk.


Het patroon staat op kartonkleurig soort inpakpapier. Ziet er leuk uit en als je het patroon alleen maar hoeft uit te knippen is dat prima. Maar voor het overtrekken op patroonteken papier was de achtergrond te donker. Grofvuilzakken van de Action zijn hier echter ideaal voor, schijnt fijn door. Ik schreef al eens een blog over deze zakken! Kijk hier maar eens! Klik

Het leuke en uitdagende aan dit patroon is dat er een uitgebreide uitleg instaat hoe je het patroon aan je eigen maten kunt aanpassen. Het aanpassen van de taille en heup was geen probleem. Maar het aanpassen van de borstwijdte was even een dingetje.

Onder de borst door loopt een band en deze band is maatgevend voor welke maat je uit moet halen.
Netjes mezelf laten opmeten, maar daar kwamen toch wat rare maatvoering qua bovenstuk uit. Als ik de maattabel mocht geloven dan had ik een forse C cup.... Not! Heb toch meer een A cup wellicht een beetje naar de B tegenwoordig. (nadeel van op maat je eigen lingerie tekenen, geen idee van mijn cupmaat meer). Maar daarvoor zijn pasjurken handig, simpel katoentje of restje stof en daar een proefjurk uitgemaakt. Band zat op de goede plek maar veel te veel cup...
Daarop mezelf nog een keer laten opmeten, de onderborstwijdte wat minder strak opgemeten en de cup juist wat strakker en de tweede pasjurk was al veel beter, maar had ik iets raars gedaan met de bandhoogte en de derde pasjurk zat eindelijk goed.

Toen kon het patroon op stof. Ik had nog een mooie print liggen en heb daarbij een contrasterend stofje bijgekocht. Beide stoffen zijn van Soft Cactus, een heerlijk soepel katoentje.

Het in elkaar naaien van de jurk ging vlot met de beschrijving uit het boekje erbij.








En nu ben ik nog een jurk rijker! En er ligt al weer een volgend stofje klaar voor een tweede versie van deze Brooke jurk! (zal ik daarna met mezelf afspreken dat ik voorlopig geen jurken meer voor mezelf naai? Of ik moet een kleding kast erbij kopen haha....)


5 opmerkingen:

  1. Hoe heb jij je cup verkleind? Ik heb altijd hetzelfde probleem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie jurk! Fijn dat er een beschrijving bij zit hoe je het op je eigen maat kunt maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is ie mooi geworden, prachtig!! En wat staat ie je goed.
    Het was heel leuk om op Sancho jullie zoektocht te kunnen volgen en wat goed dat dit patroon helemaal beschrijft hoe je de aanpassingen moet doen.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je laat weten wat je er van vindt!