maandag 4 september 2017

Wiebertas

En het is gelukt!
De wiebertas uit Haakinspiratie van Janneke Assink is klaar.
En waarom moest deze dan op tijd klaar zijn hoor ik jullie denken?
Welnu de tas staat erg mooi bij mijn Brooke jurk nr 2, want als voering van de wiebertas koos ik voor datzelfde stofje en de vintage mint en roze kleuren van het By Claire haak katoen matchen ook prima bij de jurk.
En waarom dan voor de 2e september? Ik riep een tijdje geleden al dat ik 50 wordt, dat gebeurd op dinsdag 5 september. Na de luchtballonvaart van 3 weken geleden gaf ik 2 september een High Tea voor vriendinnen en de dames van de familie!
En ik wilde graag de Brookejurknr 2 aan met daarbij de Wiebertas!

Nadat ik alle wiebers had gehaakt moesten deze geblokt worden, aan elkaar gejoind en daarna nogmaals geblokt en ook nog met de stoomstrijkbout erover heen gegaan.

In het boek gebruikt Janneke een kant en klare bodem voor de tas. Maar in haar blog gebruikte ze voor een tweede wiebertas Kurkleer. En dat is precies wat ik gepland had om te doen.

De bodem maakte ik 10 cm breed en daarvoor stikte ik eerst de zijnaden en bodemnaad dicht en vervolgens de zijnaad en bodemnaad naar elkaar toe vouwen en 10 cm breedte opzoeken met geodriehoek/lineaal en deze naad dichtstikken. Dit doe je aan beide zijden en dan heb je een bodem. Voor de stevigheid knipte ik de punt niet af maar plakte ik deze met dubbelzijdig plakband vast op de bodem.
En voila een rechthoekige bodem voor de tas. Voor de stevigheid deed ik er ook een bodemplaat in. Dit kan van een placemat, stevig karton of fast2fuse. Dit laatste gebruikte ik. Bedoeling is dat deze met de strijkbout uiteindelijk vast gestreken wordt tussen twee lagen stof in. Maar het was niet eenvoudig om met goed fatsoen de stijkbout in de tas op de bodem te krijgen, ik kreeg dat maar op een klein stuk voor elkaar.
De bodem aan de tas vast maken deed ik anders dan Janneke. Omdat kurk niet afgewerkt hoeft te worden plaatste ik de kurkbodem over de onderste rand van de gehaakte deel. Zo krijg ik een minder dikke naad.
 Onder de naaimachine door was een heel pakket!
De voeringstof verstevigde ik met Volumevlies H640. Maar bij een volgende tas ga ik toch soft and stable gebruiken of StyleVil. Nu blijft de tas niet uit zichzelf staan door de zwaarte van het haakwerk. Op de voering van de tas maakte ik van kurkleer een vakje voor de telefoon!

Ook wilde ik dat de tas dicht kan door middel van een rits. Ik vind dat toch altijd wat veiliger dat mijn telefoon en portemonnee achter een rits zitten. En mijn haakwerk ook beschermd tegen Izzy, want daar is geen bolletje wol veilig voor :-) want ik wil de tas om mijn haakwerk mee te nemen gebruiken.

Gefrut om de ritsflappen tussen binnenstof en buitenstof vast te stikken en dan ook nog op gelijke afstand.

De houten hengels had ik nog in huis, ooit een keer ergens gekocht... Deze heb ik met reepjes kurkleer bevestigd aan de tas, vriendlief wam op dit goede idee. Zo komt kurkleer van de bodem boven in de tas terug.

En klaar is deWiebertas!







Klaar om op pad te gaan!

De High Tea bij de Pastorie in Zeeland (NB) was ontzettend geslaagd! We konden buiten zitten in de tuin, een zalige plek en werden lekker verwend met heerlijke hartige en zoete hapjes, thee en bubbels! Spot je de tas al?

Janneke erg bedankt voor je leuke wiebertas patroon!

6 opmerkingen:

  1. Zo tof gecombineerd met die prachtige jurk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ohhhh wat heb je dat weer mooi gemaakt zeg!! Ik ben eigenlijk stikjaloers....in positieve zin hoor. Kijk dat haken lukt me wel, maar mijn naaimachine skulls zijn écht verjaart en jij doet het zo ff.....het resultaat vind ik erg mooi. Het is je gelukt een mooi setje je jurk en tas. Lieve Groetjes
    Tertia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Supermooi, die tas. En wat is dat kurkleer zo mooi, als onderkant. Perfect gedaan dus;
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt heel knap! perfecte match me de outfit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat waren een paar hele goede redenen om deze leuke tas te maken en het is echt een super combi zo met je jurk! Veel plezier vandaag met sara ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gefeliciteerd! Nog een outfit of tas voor deze dag gemaakt? Veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je laat weten wat je er van vindt!