vrijdag 8 augustus 2014

Een werkpaardje erbij


Sinds febr/maart van dit jaar ben ik weer samen met een club dames aan het naaien voor de Udense Musical. De voorstellingen vinden in november plaats in Theater Markant te Uden.
Dit keer hebben we als Atelier lokatie het voormalig PTT gebouw in Uden. Deze ruimte delen we met de Solidariteitswerkplaats van Uden. Omdat zij ook naaimachine reviseren hadden Janneke en ik gevraagd of ze misschien ook leernaaimachines in hun collectie hadden.....
Dit omdat leer naaien met mijn Bernina 580 toch niet altijd even vlot gaat, zie mijn blogpost over het naaien van een clutch. Leernaaimachines hadden ze niet, maar volgens hun konden wij ook prima met een oude degelijk Pfaff leer naaien. Toevallig stonden er nog twee Pfaffs 260 in hun werkplaats. Deze naaimachine komt uit eind '50 en begin '60 en volgens de advertenties uit die tijd is het een semi industriĆ«le naaimachine. Dus dat beloofd wat!

Deze week de naaimachine opgehaald en een stevige poetsbeurt gegeven. Verder is hij door de werkplaats compleet met diverse accessoires en een uitleg aan ons meegeven. Met het geld wat wij er voor gegeven hebben kan de werkplaats weer onderdelen kopen om andere naaimachines of gereedschap op te knappen. Of om de energie rekening te betalen, want sinds een jaar moet de werkplaats deze zelf betalen en dat lukt hen niet met de huidige middelen zie dit krantenbericht. Het zou zonde zijn als men noodgedwongen hiermee zouden moeten stoppen.

Volgende week heb ik een dagje naaien afgesproken met Jos, de bedoeling is dat we dan met leer aan de slag gaan. We willen weer eens met een tas aan de slag! Heb er nu al zin in om dit op mijn nieuwe werkpaardje uit te proberen!

5 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met je machine, Pfaff was vroeger het grote merk en 'werkpaard' onder de naaimachines.

    Heel veel plezier ermee!

    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gave machines! misschien ze een beetje promoten via facebook of pagina laten aanmaken?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk!! mijn allereerste naaimachine, gekregen toen ik 13 jaar was :) kostte toen 1000 gulden, ik weet het nog goed, want dat werd me goed ingepeperd......ergens in de vorige eeuw :)
    ....heb hem nog steeds, exact dezelfde. ook het boekje...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben heel benieuwd donderdag, kijken of dit werkpaard een mooie tas kan produceren!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ach leuk hem weer eens terug te zien, de Pfaff die mijn moeder ook had, ingebouwd in zo'n handig kastje.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je laat weten wat je er van vindt!