zaterdag 28 januari 2017

Wandelbroek

Een wandelbroek stond al een tijd op mijn verlanglijstje om te maken. Tijdens een bezoek aan Textielstad in december nam ik een mooie grijze softshell mee. Voor het patroon maakte ik gebruik van het zelfgetekende broekpatroon waar ik in 2015 een jeans en in 2016 een leatherlook broek van maakte.

Ik weet niet wat het is, maar broek naaien dat gaat bij mij nooit soepel. Misschien doe ik het te weinig, of het is de keuze van het materiaal waar ik tegen aanloop.... Maar de afwerking van de broek is niet perfect geworden, maar goed daar heb ik dan weer van geleerd.

Wel heb ik nu een fijne wandelbroek! Want de pasvorm is oke! Het zit hem in de details en waarschijnlijk zie ik dat alleen en de collegae naaisters 😉

Maar hier is hij dan! Gelukkig lag er vandaag nog een beetje sneeuw in de tuin


De skipully had ik al eerder eens geborduurd en past mooi bij de broek
De deelnaden op de onderbenen en aan onderbinnenkant knie en achter en voorzijpas tekende ik in het patroon. Al wakker liggend 's nachts bedacht ik dat ik deze wilde doorstikken. In eerste instantie deed ik dat met grijs, maar terwijl ik daar mee bezig was bedacht ik me dat blauw mooier zou zijn. Gelukkig had ik nog voldoende stof voor nieuwe pasdelen. In diezelfde slapenloze nacht had ik ook de borduringen op het onderbeen en achterzakken bedacht. De reflecterende paspelband had ik al een paar jaar in huis met de wandelbroek in gedachten.
Zo zie je maar dat wakker liggen soms zinvol is.


Waar zat het me dan tegen zul je denken....
De rits...... omdat het al weer een jaar geleden was dat ik dat deed bewaarde ik deze activiteit voor op de naailes. Maar zelf daar moest ik hem 3 keer opnieuw erin rijgen voordat ik de rits er goed in had zitten. Zou die slapeloze nachten daar soms debet aan zijn? Met een duffe kop op de naailes zitten? Dan is wakker liggen soms nadelig....
De ritszakken gingen echter goed en was leuk om te doen. 
Het doorstikken van de softshell-naden vergde ook weer wat denkwerk, want er sloegen steken over of de stof transporteerde niet fijn. Dus andere naald (topstitch 80 ipv microtex 80), voetdruk verlagen en een ander voetje wat de stof meer samendrukt (gebruikte eerst een vrij open voetje) Het liefst wilde ik nog een naald nr 90, maar daar kon ik op kort termijn niet aankomen.
Hier en daar zijn de doorgestikte naden op de dikkere delen nog niet naar mijn zin.

Het knoopsgat heb ik drie keer overnieuw moeten doen! Door de naadtoeslag in de band ging dit niet soepel en al helemaal niet met de handige knoopsgaten voet van Bernina. Toevallig ging het op facebook ook even over de knoopsgaten en daar kwam een handig hulpstuk voorbij een Transportplaatje voor de automatische knoopsgatvoet. Die komt dus meteen op mijn wenslijst! Zodat een volgende keer een knoopsgat in een broekband appeltje-eitje wordt!
Ik had een riem bedacht van breed elastiek (in een perfect matchende kleur) met als sluiting een stuk softshell stof waarop de drukker zit. Door de dikke naden lukte het mij niet om die perfect 4-kant te krijgen... Voordeel is dat de riem voor de minder mooie knoopsgat zit en dat een trui en jas weer voor de riem zitten haha.
Verder met ik hartstikke blij met deze winter wandelbroek! Weekendje Willingen is gepland dus daar komt de broek al goed van pas. (De winter hier is net voorbij!)
Borduurpatroon is van Urban Threads

6 opmerkingen:

  1. Het is niet te zien dat je er moeite mee hebt gehad, het is een prachtige broek geworden, de details zijn geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi geworden hoor en ik zie het ook niet hoor dat je er moeite mee hebt gehad.
    Leuk ook met al die details dat maakt hem wel af.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik snap dat je heeeel erg kritisch bent naar je eigen werk....(ben ik ook altijd)
    Maar allemachtig...ik vind dit super super netjes gemaakt! Alsof het zo uit de winkel komt maar dan nog mooier eigenlijk. Ik vind je broek geslaagd en hij staat je super sportief! Op naar vele wandeluurtjes ;-)
    Lieve Groetjes
    Tertia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt een hele mooie broek. Is dat niet erg zweterig? Ik zou zelf niet zo snel een broek maken van softshell.
    groet
    Marita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je broek ik echt zooooo prachtig, vol met mooie details! Veel plezier met dragen, maar dat komt wel goed.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je laat weten wat je er van vindt!