woensdag 27 april 2016

Mijn Versa Versa Tas!

Zie hier mijn versie van de Versa Versa tas "Roma" uit het boek "Mijn Designer Tas" van Elisanne en Fynn. Deze tas is een ontwerp van de Iers-Belgische ontwerpster Sinead Shannon Roche, die na haar start in 2012 nu een met een klein team aan het ontwerpen van tassen werkt.

Het idee achter de tas is een basis met daarop een afritsbare flap. Door te wisselen met verschillende flappen kun je de tas aanpassen aan je kleding, gelegenheid etc.
Op het de website van Versa-Versa vind je meer verschillende voorbeelden!

Voor mezelf wilde ik geen verwisselbare flap, dus paste ik het patroon een beetje aan en liet de rits er tussenuit.
De buitenstof is een hele dunne leer in aubergine/paarse tint. Omdat het leer zo dun is en ik wel een tas wilde die zijn vorm behoud heb ik gekozen voor Soft and Stable als versteviging. Licht in gewicht maar voegt wel volume toe. En gemakkelijk te verwerken onder de naaimachine. Voor de binnenkant een stofje wat ik ooit kocht op stoffenspektakel bij Stoffendienst, zij verkopen lapjes katoen in halve meters, alles op kleur in bakken.

Tijdens een gezamenlijke Creadag met Jos vorige week, naaide ik de tas grotendeels in elkaar met de gewone naaimachine en leernaald 80. Heel goed te doen deze combi.



Ik had nog niet bedacht wat en hoe ik de hengsels inclusief bevestiging wilde, niet helemaal handig natuurlijk als de tas al bijna klaar is.....
Maar gelukkig gaf Jos de juiste tip: Souffle haken. Nog niet eerder van gehoord, maar google brengt meteen uitkomst. Inclusief een leuke tassenmaak site die ik nog niet kende: tasmaken.com

TIP; Voor de mensen die wel eens willen uitproberen om een leren tas te maken... Je kunt daar kant en klare pakketten kopen met patroon en leer welke je op je normale naaimachine kunt naaien!

Maar dat terzijde! Soufflehaken dus en een ketting met musketons. Meteen besteld, volgende dag in huis.
De souffle haken kun je vastknijpen op een rand van de tas.


Om te voorkomen dat de zijkant van de tas naar buiten zou piepen zette ik een trensje.
Toen kwam het volgende idee, een reepje leer door de schakels weven voor een Chanel effect, dat voorspelde een erg ZEN-achtig werkje te worden. Gelukkig zag vriendlief mijn pogingen en kwam met een oplossing en nam het werk uit handen en klaarde het klusje in no-time, zo fijn!!
mijn idee was om dit met een naald door de schakels heen te rijgen, enorm tijdrovende klus

Vriendlief bedacht een plank met spijkertjes met de ketting daartussen opgespannen

En dan rijg je het reepje leer er zo tussen!
En toen was de tas klaar! Meteen in gebruik genomen....
Grapje met de ketting, toen nog zonder reepje leer ;-)

Zijkant met soufflehaak

De flap sluit met een magneetknoop.
Twee zakken voor telefoon en lippenbalsem

Hoeveel tassen kon een vrouw ook alweer hebben?

8 opmerkingen:

  1. Nooit genoeg!!

    Wat is het een plaatje geworden je tas en mooi detail zo het leer door de ketting heen.
    Meteen in gebruik nemen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow..die is leuk...ik moet hier niet te vaak kijken...hoef er eigenlijk geen nieuwe verslaving bij...;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooo, ik ben helemaal verliefd op je tas.
    Wil dat ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ooo, ik ben helemaal verliefd op je tas.
    Wil dat ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi tas in super mooie stofjes. Helemaal mijn kleur!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw,wat een mooie tas! Dat wordt flaneren.... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie tas is dit geworden. Waar kan ik die bestellen? hihi

    Neeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi geworden zeg je tas, da kun je wel zie
    ik haha.............liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je laat weten wat je er van vindt!