zondag 12 februari 2017

Alles is haken vest

Mijn tweede alles is haken vest is af! Dit keer gehaakt van een hele fijne Merino wol van Katia. Wat haakte deze wol heerlijk weg en voelt zalig zacht aan.
Omdat ik bij het orginele patroon de hals veel te ruim vind zitten heb ik dit wat anders gedaan.
Ipv in een keer in een rij de steken te verdubbelen heb ik daar een paar toeren langer over gedaan. Ook ben ik met een minder aantal steken begonnen.



Alleen maar stokjes haken vond ik saai. Dus heb ik om de 3 toeren een toer moesjes gehaakt en na de volgende drie toeren een rij gekruiste stokjes. Een mooi relief is zo ontstaan.

Ook heb ik " al passend en metend"  verminderd tot taille wijdte en daarna weer vermeerderd tot heupbreedte. Hierdoor volgt het vest mooi mijn lichaam. 
De onderrand heb ik afgewerkt met een schelprandje, eerst had ik dat ook langs de voorpanden maar dat vond ik niet mooi. Dus weer uitgehaald en het bij een paartoeren vasten gehouden (tot de bol wol op was! ) Blij met het resultaat!
Qua lengte hield ik de lengte van een blauw/fuchia jurkje aan, net iets boven de zoom geeindigd. Maar nadat ik het vest uitgewassen had met eucelan en liggend geblockt heb laten drogen, bleek het vest toch zeker 10 cm langer te zijn geworden!
Dat is iets waar ik beter rekening mee moet gaan houden!

Patroon:  "Alles is haken" vest uit gelijknamig boek van Saskia Laan 
Wol: Katia Merino Aran 9 bollen color 57 blauw
Naald: nr 6

12 opmerkingen:

  1. Erg mooi vest is dit geworden. Slim om het vest te tailleren, staat nu erg goed.

    Neeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie kleur heb je gekozen voor het vest. De variatie in de steken maakt het inderdaad net iets spannender dan alleen stokjes gehaakt. Heel erg leuk geworden en het staat je goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi vest, zeker met je eigen aanpassingen. Lijkt me lekkerder zitten, wat hoger gesloten en die taillering, super! Het patroon leent zich voor eigen toevoegingen, bij jou echt goed gelukt. Veel plezier met dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is een heel erg mooi vest geworden, mooie kleur en ik vind de lengte wel meevallen.
    Mooie aanpassingen die taillering is ook erg mooi, hier ga je veel plezier van hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw zeg, jouw vest is wel heel erg mooi geworden! Dit vest staat ook hoop op mijn wil ik ook nog maken lijstje. Maar ik las zoveel horrorverhalen over scheef en te klein of te groot. Om te oefenen ben ik nu maar eerst bezig met het lossen en vasten vest ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel mooi, gaat je perfect! Zo vreemd, ik zie dat ik je blog niet meer volgde....nu wel weer, hoor'.
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig gemaakt zeg! Ik zit nog steeds op de wip of ik hieraan ook zal beginnen, je inspireert me hierdoor wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi gemaakt Tialda. En leuke variaties.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het vest staat je goed! En beter te lang dan te kort, vind ik :-)
    Leuk ook, dat je wat afgewisseld hebt met die andere steken er tussen!
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Schitterend. Mooie kleur, mooi model 😍

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Met hoeveel lossen ben je aan de hals begonnen?
    En over hoeveel toeren heb je de meerderingen gemaakt?
    Alvast bedankt voor je antwoord. ��

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je laat weten wat je er van vindt!