zondag 9 maart 2014

Hemdje uit Naaien en Stikken

Jullie hadden mijn verslag over het hemdje wat ik maakte op de workshop Naaien en Stikken bij Textielstad nog tegoed.
De meesten maakten daar een keukenschort (een simpele of eentje met plooien en rushes) maar daarvan hangen er thuis in de keuken al twee, dus koos ik voor het hemdje uit het boek.

Van Eddie mocht ik een mooi simpel off-white zijden stofje uitzoeken, wat ideaal voor het hemdje is. Een van de medewerkers van Textielstad was zo lief om ondertussen het patroon uit het boek te vergroten middels ruitjes papier. Dat is een ding waar ik niet goed in ben is op die manier patronen vergroten omdat ik me altijd vertel. En daarom was ik erg blij met haar hulp.
Bij het maken van Lingerie maak ik ook wel (onder)hemdjes maar dan van lycra of ander rekbaar materiaal. Dus het werken met niet rekbare zijde vond ik een welkome leuke afwisseling.
Volgens de aanwijzingen in het boek begonnen met het aftekenen van naaldplooitjes op het frontje, met een kleermakerspotlood en een geo driehoek. Het stukje zijde had ik met plakband aan de ondergrond vast geplakt en zo kon ik gemakkelijk de naden aftekenen. 


Vervolgens de plooitjes in het stukje stof gestikt en de plooitjes de goede kant op geperst. Daarna het patroondeel van het frontje op de stuk stof met naaldplooitjes gelegd en uitgeknipt. Het vaststikken van het frontje in het voorpand was even een friemelwerkje omdat er een inslag van 6 mm langs de onderrand moest komen, voordat ik het in het voorpand kon stikken.
De zijnaden worden met een engelse naad dichtgestikt. Het is dan toch weer even goed nadenken hoe dat moet, omdat je voor je gevoel het niet goed doet. Een medewerkster van Textielstad had speciaal voor deze dag in een zelfgemaakte tuniek een engelse naad gemaakt zodat zij de kennis ook wer even up to date had. Dat is wat je service noemt!! Achterin het boek staat het ook nog eens goed uitgelegd!
De afwerking van het hemdje kan door deze met een dubbele zoom af te werken, de halsrand met zelfgeknipte biezen en de onderrand met een leuk kantje.....


Maar dat kantje ging niet lukken want we konden geen leuk passend kantje vinden. Echter door de keuze voor een bijpassend omvouw elastiek (elastisch Biaisband) was de afwerking in een keer een stuk gemakkelijker en sneller. Want ik gebruikte het langs de hals, armen en gelijk als schouderband. Ook werkte ik de onderrand er mee af. Zo lukte het mij om het hemdje tijdens de workshop af te krijgen.




De getekende plaatjes komen uit het boek Naaien en Stikken, Tessa Evelegh van uitgeverij Tirion. Ben je nieuwsgierig naar het hemdje en het patroon uit het boek? Kijk dan hier we mochten het met jullie delen! Jos maakte de tas uit het boek met een kleine aanpassing.

7 opmerkingen:

  1. Mooi hemdje. Inderdaad een leuke afwisseling tussen de schorten. Draagt het ook fijn een satijnen hemd?

    Neeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Supermooi geworden!! Hoop dat ik het ook nog eens aandurf ;-)
    Veel draagplezier!
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi hemdje is het geworden, ben ook wel benieuwd of het lekker draagt.

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi hemdje. Lijkt me een gezellige dag te zijn geweest. Ik ben benieuwd naar het boek, staat er ook achtergrond informatie in zoals in het programma?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi is hij geworden! Ik wil hem ook nog gaan maken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi hemdje ik hoop dat hij net zo lekker draagt als hij eruit ziet. gr bets

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je laat weten wat je er van vindt!