dinsdag 25 maart 2014

Overhandiging Tastcreaties aan Zorginstelling de Watersteeg in Veghel

Gisteren ben ik als vrijwilliger van Creapower naar Zorginstelling de Watersteeg in Veghel (NB) geweest om daar de tastcreaties te overhandigen die we afgelopen zaterdag hebben gemaakt.

Stichting Creapower (www.creapower.nl) wil mensen stimuleren om hun creativiteit belangeloos in te zetten ten behoeve van een ander. Dit kunnen kleine of grote acties zijn. Jaarlijks vind er een Naaimarathon plaats waarin vrijwilligers 12 uur lang iets creĆ«ren voor een goed doel in het kader van de NL-Doet dag. Zo is er in de voorgaande jaren genaaid voor de Kledingbanken en de Mappa Mondo huizen. Dit jaar was het doel om tastcreaties te maken voor dementerende bejaarden.
Tastdekens en kussens worden gebruikt tijdens het snoezelen. Deze activiteit kan er aan bijdragen dat dementerenden zich minder angstig en zich rustiger voelen.
In de afgelopen maanden konden de zorginstellingen zich hiervoor opgeven via de NL-Doet website of via de stichting Creapower.
De Watersteeg was door mijn buurvrouw opgegeven voor de tastcreaties Naaimarathon voor haar vader die in de Watersteeg verblijft. Ze vertelde dat haar vader vaak zit te frunniken met zijn zakdoek en een tastkussen leek haar daarom wel wat voor hem en natuurlijk ook voor medebewoners.

Bij de Watersteeg wordt uitgegaan van kleinschalige bewoning. Dat houdt in dat er op een afdeling 8 bewoners leven met elk een eigen kamer en een gezamenlijke huiskamer. Houtwal 2 en 4 zijn de afdelingen waar dementerende ouderen wonen.
Na telefonisch een afspraak te hebben gemaakt ben ik maandagmiddag 24 maart naar Veghel afgereisd. De bewoners van Houtwal 2 zaten al op mij te wachten en na uitleg van de reden waarom ik daar was heb ik de tastcreaties rondgedeeld en op tafel neer gelegd zodat de bewoners er naar konden kijken en voelen.

Men vond dat er maar kunstig en creatief was genaaid. Een aantal bewoners voelden en bewonderden meteen de creaties terwijl anderen wat terughoudend waren (dat is toch niets voor ons!) Mijn buuf haar vader was ook gelijk aan het voelen en tasten dat was mooi om te zien.



Omdat er zoveel creatie's waren gemaakt worden ze verdeeld over meerdere afdelingen. Wat natuurlijk alleen maar mooi is. Zo kunnen de tastkussens en dekens rouleren en daardoor is er afwisseling.


Ik hoop dat de bewoners van de Watersteeg veel plezier aan de creatie's mogen beleven!





5 opmerkingen:

  1. Leuk stukje Tialda. Fijn dat de mensen onze spulletjes al zo snel hebben gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie verslag Tialda, mooi om te zien dat er gelijk gebruikt van gemaakt wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi verslag, Tialda. Leuk om te lezen en om te zien waar de kunstwerkjes terecht zijn gekomen. Is toch wel heel leuk om je eigen tastcreatie in gebruikt te zien (ik zie een tastcreatie van Patricia, waar ik zaterdag naast zat!).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi verslag Tialda en mooi in beeld gebracht! Dank voor het overhandigen en zo te zien zijn de creaties warm ontvangen, daar doen we het toch voor met z'n allen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo te zien zijn de bewoners er blij mee!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je laat weten wat je er van vindt!